
 

Julie Middleton is a journalist with twenty years’ experience working in New Zealand, the 
United Kingdom, and the Pacific, and is currently a writer, editor, and freelance media 
consultant. 

JULIE MIDDLETON 

 
Ka Rangona te Reo: The Development 
of Māori-language Television 
Broadcasting in Aotearoa New 
Zealand 
 
 

Introduction 

New Zealanders today can hear Māori language broadcast in 

a variety of contexts: on Māori Television and to a lesser extent 

on state-owned TV1, TV2 and privately-held TV3, on digital 

platforms and via broadcasters‟ programmes-on-demand 

internet sites. However, these opportunities are a relatively 

recent development spurred by years of agitation by Māori about 

the decline of te reo Māori in an English-saturated world and the 

recognition that the powerful medium of television broadcasting 

could help promote, protect and enhance reo and tikanga.  

Māori-language television broadcasting is largely 

Government-funded, a support forced on the state as Māori 

successfully claimed their rights to representation under the 

Treaty of Waitangi. This literature review starts by canvassing 

the genesis of television in New Zealand and the limited contexts 

it provided for te reo Māori. It then describes grassroots political 

activism by Māori seeking a space for tikanga and reo Māori, 

and successful claims against the Government. 

We then trace the legislation that gave te reo Māori a place 

on the small screen and led to the birth of the country‟s first 

indigenous channel. Finally, this review briefly explores the 

expansion of reo Māori programming and platforms as Aotearoa 

New Zealand faces a very different broadcasting landscape.   

This literature review will not cover the development of 

Māori-language radio broadcasting, though many of the 

developments, especially those spurred by protest and 

subsequent legal action, are linked. For overviews on the growth 

of radio in te reo, see authors such as Patrick Day, Karen Neill, 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

147 

Morris Shanahan, Te Puni Kōkiri, the Waitangi Tribunal and 

others. 

 

 

Ka Tīmatanga: The Early Days of Television and te Reo 

Māori  

New Zealand‟s first television broadcast took place on June 

1, 1960. The New Zealand Broadcasting Service‟s sole channel, 

AKTV-2, beamed some overseas serials over VHF and presented 

a live variety show featuring, among others, Rotorua entertainer 

Howard Morrison (Boyd-Bell, 1985). Morrison was a 

conversational but not a fluent speaker of Māori (TVNZ, 2009) 

and he was, by then, one of a rapidly shrinking breed; the 

survival of te reo Māori was seriously threatened.  

Numerous authors have described how massive social 

change fuelled a decline in Māori speakers in the 20th century, 

among the contributing factors urbanisation, repressive pro-

English education policy and practise, and beliefs among Māori 

and Pākehā about the greater value of English (King, 1993; 

Benton 1984; Belich, 2001). 

The important Hunn report, which brought Maori socio-

economic issues to public attention (Hunn, 1960), considered 

the language moribund:  

 

... Language, arts and crafts, and the institutions of the 

marae are the chief relics. Only the Māoris can decide whether 

these features of their ancient life are, in fact, to be kept alive; 

and in the final analysis, it is entirely a matter of individual 

choice (p. 15).   

 

By the late 1960s, says Benton (1997), “it was quite clear 

that Māori had ceased to be the language of socialisation for 

most Māori families” (p 24). Worse, te reo Māori was, by the 

1970s: 

 

... Playing only a very marginal role in the upbringing 

of Māori children ... if nature were left to take its course, 

Māori would be a language without native speakers with 

the passing of the present generation of Māori speakers (p. 

12).  

 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

148 

The dominance of English on the airwaves was another 

factor hastening the decline. “The medium unremittingly 

whispers, shouts and displays its message – „Get with it, only 

English really counts‟” (Benton, quoted in Hubbard, 2004, p. 

C1). Fox (1993) says that te reo Māori “has been brought to the 

brink of extinction more than anything else by the influence of 

monolingual broadcasting” (p. 266).   

Meanwhile, the small screen was rapidly entering New 

Zealand homes, presenting a largely Pākehā world for Pākehā 

(Stephens 2002; Fox 2002). There were television programmes 

on Māori subjects in the 60s, primarily on Māori music, dance 

and art or featuring Māori entertainers, says Stephens (ibid): 

“Certainly, the earliest Māori programmes tended only to be 

presentations of Maori in performance” (p 108). Among these 

shows were Songs of Their Forefathers (1965) and the music-

and-dance series Pupuri Rā (1970). (Boyd-Bell, 1985).  

However, there were occasional and notable departures. In 

1974, for example, an independent production of the legend of 

Uenuku was presented entirely in Māori, leading reviewer Rev 

Kingi Ihaka, writing in the Auckland Star newspaper, to call for 

more regular Māori programming on television (Boyd-Bell, 1985).  

Ihaka was one of a growing number of people who recognised 

the power of broadcasting and wanted change. The 1960s and 

early 1970s saw the flowering of activism that protested the 

Government‟s assimilationist policies. Among these groups was 

Auckland-based Ngā Tamatoa, which grew out of the University 

of Auckland Young Māori Club (Meredith, 2009; Te Rito, 2008; 

Belich 2001; King 2003) and the Victoria University-linked Te 

Reo Māori Society, which had a particular interest in the media‟s 

handling of Māori issues (King, 2003). It was these two groups, 

led by Hana Jackson of Ngā Tamatoa and Lee Smith of Te Reo 

Māori Society, which in September 1972 presented a 30,000-

signature petition to Parliament calling for te reo and tikanga 

Māori to be promoted in schools. (Meredith, 2009; Te Rito, 

2008).  

New Zealand got its second VHF television channel in 1975; 

Television One ran light entertainment shows (Boyd-Bell, 1985; 

Ministry of Commerce, 2007). The two channels were run by 

separate public corporations, leading to a flurry of competitive 

behaviour (Boyd-Bell, 1985; Horrocks, 2002; Morris, 2004). 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

149 

However, the next year, the Government‟s Broadcasting Bill, 

which aimed to merge separate radio and television broadcasting 

services into a new organisation called the Broadcasting 

Corporation of New Zealand (Spicer, Powell and Emanuel, 2002), 

gave Māori a chance to be heard in a public forum. The New 

Zealand Māori Council, then chaired by Graham Latimer, made 

submissions on the Bill, calling for a weekly TV programme 

covering Maori and Polynesian affairs, a series of simple, five-

minute education programmes aimed at Māori, and a Māori 

radio station (Boyd-Bell, 1985).  

Several broadcasts in the 1970s showed understanding of 

the need for increased Māori content beyond Māori dance and 

song, among them the 1974 English-language documentary 

series Tangata Whenua, directed by Barry Barclay and presented 

by Michael King (Fox 2002; Stephens, 2002; Reweti, 2006). But 

on the whole, broadcasts reflecting Māori were rare (Stephens 

2002; Fox 2002). In the 1970s, says Stephens (ibid.): 

 

 ... Māori people were rarely seen on television 

... the Māori language was almost never heard on the 

airwaves, and the whole spectrum of social and political 

issues important to Māori people were largely ignored both 

by radio and TV (p 261).  

 

There were, says Dunleavy (2008), “shamefully few 

programmes which, because they were also written, produced 

and or directed by Maori personnel, were appropriately 

informed by Maori values and perspectives” (p 802). This 

situation prompted another Te Reo Māori Society petition to 

Parliament in 1978, this one a 25,000 signature call for a 

recognisable Māori presence on television, in particular a 

Māori team within the national broadcaster to initiate and 

create Māori programmes, to deliver a prime-time news 

bulletin in te reo, to advise on Māoritanga and to add a Māori 

dimension to regular viewing (Boyd-Bell 1985; Young 1978). 

However, efforts to promote Māori language on television 

remained sporadic. TV1, for example, ran programme 

summaries and continuity announcements in te reo with 

English subtitles for Maori Language Week in 1979 (ibid., p. 

198).  



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

150 

This is the point at which we should touch on the large 

body of work done on the representation of Māori in the media. 

Numerous authors (among them Walker 1990b; Spoonley 

1990; McGregor 1991; Fox 1992; Abel 1997; Kupu Taea: 

Media and Te Tiriti Project 2007; Archie 2007) have 

documented how Māori representation in the media has often 

been stereotypical and negative, driven by the entrenched, 

subjective and negative news values of a largely monocultural 

media with little understanding of the Māori world. The end 

result was, and still can be, a representation “which often has 

an emphasis on conflict, on the bad news and defines Māori in 

problem terms” (McGregor, 1991, pp. 6-7).    

Derek Fox (2002) explains how the mainstream media‟s 

portrayal of Māori as “The Other” manifests itself:  

 

 ... The standard procedure is to pay little 

attention to Māori activities except as they impinge on the 

Pākehā (white) establishment. So crime and land claims 

get publicity, as do achievers in sport and show business, 

although the Māori element in the success stories is likely 

to be played down. Losers may be Māori, but winners are 

New Zealanders (pp. 261-262).  

 

Such a negative portrayal of Maori is strongly tied to the 

reclaiming of Māori identity and the push for media where 

Māori could redefine news values and speak with their own 

voices, not through a monocultural construct (McGregor 1991; 

Stuart, 2003). 

The first regular Māori programme shown in prime time 

(NZ on Screen, 2010), though not in te reo Māori, was Koha 

(1980-1985), a 30-minute, Sunday afternoon, English-

language magazine programme (Boyd-Bell 1985; Fox 2002). 

The programme started in a 4pm Sunday slot on TV1 but by 

mid-1981 had moved to 6pm on Mondays and then to a prime 

Sunday 6.45pm slot. According to NZ on Screen, (2010), it 

explored issues ranging from social problems and food 

preparation to tribal history, natural history, weaponry, Māori 

art and te reo.  It was a window into te ao Māori for Pākekā, 

and a link to urban Māori estranged from their culture. 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

151 

However, several authors document a disconnect between 

TVNZ expectations of  Koha and what its reporters perceived 

as appropriate. Fox said that the programme was “a soft, cute 

window on Māori society through which Pākehā people could 

peer” (2002, p 262). Tainui Stephens describes working as a 

Koha reporter in 1984 (p. 108):  

 

  ...Our bosses were Pākehā, and they believed 

that Māori programmes should provide a „window‟ onto the 

Māori world. Looking back, I take this to mean that our 

programs were wanted in order to display and explain 

ourselves to people who were not Māori (p 108). 

  

Debra Reweti (2006), who was also a Koha reporter in 

1984, says staff didn‟t necessarily share this view, feeling:  

 

...An obligation to speak directly to Māori with an 

authentic voice ... early Koha staff members ... sought to 

grab the Māori audience in an academic headlock if 

necessary to ensure Māori stories were listened to and 

appreciated  (p 180).  

 

Boyd-Bell (1985) says that Koha was given “financial, staff 

and technical resources on a par with other regular peak-time 

programmes” (p 198), but this view is contradicted by Fox 

(2002), who says a “grudging, minimalist attitude” to Koha was 

reflected in its “low-cost approach” (p. 263).  

In the early 1980s, the educational shows Kōrero Mai and 

Te Reo were designed to teach te reo to beginners (Stephens, 

2002), and Fox (1993) views 1982 as something of a watershed 

year. That year he was a Close-Up reporter, and for Māori 

Language Week was asked to present a nightly two-minute 

news programme in Māori just before the main 6pm news on 

TV1. Fox ignored the brief to simply translate and present the 

general news of the day and with two helpful friends – but no 

other resources – set out to collect Māori-focused news: 

 

 ... Each day we begged, borrowed and 

purloined facilities to gather, edit and transmit film stories 

of Māori news (p. 103). 

 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

152 

The novelty of a bulletin delivered entirely in te reo raised 

questions about why such programming wasn‟t more regular, 

and Fox (ibid.) says that the then Minister of Broadcasting, Ian 

Shearer, “told me privately that he would take up the cudgels 

on behalf of a regular Māori news  broadcast” (pp. 263-264). 

That broadcast was  the country‟s first regular Māori-language 

news programme, Te Karere, which went to air in February 

1983 with Fox and Whai Ngata as hosts.  

The pair shared the roles of presenter, editor, reporter and 

producer; Te Karere started without researchers, back-up 

staff, or a camera team (Walker, p 272). Although Stuart 

(2003) argues that  the show was “symbolically important” (p. 

51), its birth was mired in dispute about the lack of resources, 

which network it should call home, and what time it should 

broadcast. Eventually, Te Karere ran for four minutes on TV2 

at 5.55pm. (Fox 1990b, 2002; Boyd-Bell 1985; Stephens, 

2002).  

The workplace was a hostile environment (Harawira, 

2008). Camera crews referred to Te Karere jobs as the “coon 

round” and according to Reweti (2006) mainstream reporters 

resented the programme‟s use of resources:  

 

 ... I can recall a respected Pākehā news 

reporter spinning on his heels angry that he had to wait 

for a Te Karere item to be edited, saying loud and clear 

„F_kin‟ jungle bunnies‟ – the general attitude was that 

Māori programmes were of high nuisance value and 

minimal importance (p. 182). 

 

However, Te Karere, which was later extended to 10 

minutes, was putting te reo firmly on screen. According to Fox 

(1993), “as a daily dose of fluent, accurate Māori, Te Karere 

has always made a priceless contribution simply towards 

preserving the Māori language” (p. 266). Te Karere also set the 

scene for updating te reo for a modern era (Harawira, 2008). 

 

 

He Wero: Staking Claims    

The broadcasting sector had been heavily regulated and 

regularly restructured up to the 1980s. However, the Labour 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

153 

government that assumed power in 1984 was determined to 

liberalise the economy and had broadcasting in its sights 

(Horrocks, 2002). In 1985, the Broadcasting Tribunal, 

responsible for allocation of radio and television licenses, 

called for applications for a third television channel, and Māori 

saw an opportunity. The New Zealand Māori Council, then led 

by Graham Latimer, formed the Aotearoa Broadcasting Trust 

to pitch for the warrant under the name Aotearoa 

Broadcasting Systems (ABS) (Walker, 1990; Fox 1990a).  

Whatarangi Winiata, a Victoria University accounting 

professor who had served a term on the Broadcasting 

Corporation of New Zealand board, was asked to lead the team 

compiling the application. The proposal was that ABS would 

produce two-thirds of the programmes it transmitted, of which 

half would be in te reo (Fox, p 131). The trust lacked the 

financial resources of the seven other applicants (Fox p131; 

McRae 1986/87), but broad backing from Māoridom – and the 

argument that BCNZ still owed Māoridom a great deal – 

convinced the corporation to negotiate a deal that would cover 

a large proportion of initial costs should the pitch be 

successful (McRae 1986/87; Walker 1990; Fox 1990a).  

However, raising the rest of the money needed was harder, 

and Fox (1990a), McRae (1986/87) and Mayne (1986/87) 

describe the political, financial and personal issues within the 

Government and BCNZ that led to a fatal blow. The BCNZ 

withdrew its offer just before ABS was due to make its case, 

and without financial guarantees, ABS lost the bid. (McRae 

1986/87; Walker 1990). However, the ABS application exposed 

the lack of Māori content in the other bids, and the other 

bidders subsequently improved their Māori-content proposals 

(Mayne, 1986/87; Walker, 1990; Fox 1990a.) The eventual 

winner, privately-owned TV3, began transmission on UHF and 

VHF in November 1989, and was required, among other 

things, to ensure 27-30% of its programming was locally 

produced. (Ministry of Culture and Heritage, 2003, p. 9). 

NZOA figures show that TV3 has not become a major provider 

of Māori programming, recording three first-run hours in 1999 

and 53 in 2009, well behind MTS and TVNZ. (NZOA 2010, p 

17).   



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

154 

In 1985, desperately concerned about the state of te reo 

Māori, Huirangi Waikerepuru, the chairman of Ngā 

Kaiwhakapūmau i te Reo, led the Reo Māori Claim (Wai-11) to 

the Waitangi Tribunal. The case claimed official recognition of 

the language and alleged that the Crown had failed to protect 

te reo as required by Article 2 of the Treaty of Waitangi 

(Waitangi Tribunal, 1986). The Tribunal had to determine 

whether language was a taonga that the Crown was obliged to 

protect under the Treaty of Waitangi (Walker, 268). The 

answer, in 1986, was yes.  

Speaking about broadcasting, the tribunal (Waitangi 

Tribunal, 1986) said:  

 

... It is consistent with the principles of the Treaty 

that the language and matters of Maori interest 

should have a secure place in broadcasting (p 63).  

 

Among its recommendations for concrete action was that 

broadcasting policy be formulated to recognise the obligation of 

the Crown to “recognise and protect the Māori language” (p 76). 

The Government could no longer sit on its hands. As a result of 

Wai-11, the Māori Language Act, which made te reo an official 

language of New Zealand, was passed in 1987. This legislation 

also conferred the right to speak Māori in legal proceedings and 

set up Te Taura Whiri o te Reo Māori (the Māori Language 

Commission), with a mandate to promote and preserve te reo. 

(New Zealand Government, 2007).  

TVNZ made steps, too, with the appointment of the Ripeka 

Evans in 1986 to advise about Māori programming and 

staffing to the chief executive. As a result of her advice (Evans, 

1989), TVNZ set two “minimalist goals” (p. 18), one to achieve 

10 per cent Māori content across both channels and increase 

Māori staffing to 10 per cent. Evans (ibid.) saw raising the 

number of Māori staff as critical to increasing Māori content in 

programming:  

 

... If not, we are recreating the brown-skinned 

Pākehā syndrome. The effects of television on the hearts 

and minds of our present and future generations is 

quite incredible, and if we continue the re-colonisation 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

155 

process, then we may we well dispense with being Māori 

(p19).  

 

At the end of 1986, long-time TVNZ employee Ernie 

Leonard recruited Whai Ngata to start up TVNZ‟s Maori 

department (NZ On Screen, 2010), which Dunleavy (2008) 

describes as establishing a permanent space for te reo 

television broadcasting and a way to “build the experience of 

what became an influential group of Maori producers and 

directors” (p. 802). With Department of Māori Affairs help, 

TVNZ undertook a training programme, Kimihia, which 

targeted Māori for producer training (Evans, 1989). Three who 

benefited were Tainui Stephens, Brendon Butt and Janine 

Morrell (Reweti, 2008, p. 182).   

The Māori Affairs Department, the Ministry of Education 

and TVNZ agreed to support a team of eight to start the reo-

only, hour-long magazine programme Waka Huia in 1987; it 

still runs today (TPK, 2008). According to Stephens (2002), its 

aim was to “preserve the reo and mātauranga Māori of our 

tribal elders” (p. 109). Waka Huia was devised as a result of 

the influential Te Māori exhibition in the United States, which 

prompted Whai Ngata and Ernie Leonard (TVNZ n.d.) to reflect 

on the consequences if a plane-load of kaumatua returning 

from the US fell out of the sky. Waka Huia, says Stephens (op. 

cit.), has “created a vital and important audiovisual archive of 

iwi and hapū life and history” (p.108). 

Marae, an hour-long magazine programme covering Māori 

society, culture, sport and politics in English, was the 

successor to Koha and started broadcasting on Sunday 

mornings in 1990 (Stephens, op.cit.). The department also 

produced a range of Māori-subject programmes such as the 

eight-part docudrama Pounamu (1992) which looked at 

historical figures. Although many authors have identified 

Sunday mornings as a viewer “dead zone” – this the only part 

of the week where there are no advertisements, so is non-

commercial – Stephens (op. cit.) argues that an hour-long 

programme at this time really is an hour, and that in the early 

days of Marae and Waka Huia this gave directors the creative 

freedom to innovate, experiment and train staff.  



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

156 

However, according to Fox (2001), by 1993, “the number of 

Māori or Māori-related programmes on television [remained] 

less than one per cent of the total broadcast time” (p. 261) and 

the call for a national Māori TV voice was becoming more 

strident (Stephens, 2002; Fox, 2002). 

Deregulation of the broadcasting sector continued, and 

Māori were spurred to action once more by the so-called 

“broadcasting assets case”, a series of 14 legal actions that 

went right through to the Privy Council in London, then New 

Zealand‟s court of last resort. (Horrocks, 2002; Archie, 2007). 

The Government‟s Broadcasting Amendment Act (No 2) 1989 

enabled it to commercialise radio and television broadcasting 

assets by transferring them to the newly-created state-owned 

enterprises Radio New Zealand (RNZ) and Television New 

Zealand (TVNZ). On the basis of the Waitangi Tribunal‟s 

findings in Wai 11, the New Zealand Māori Council and Ngā 

Kaiwhakapūmau i te Reo, fearing a complete loss of access to 

the airwaves, took out an injunction (Wai 150, Wai 26) 

preventing the Crown from acting until provision was made for 

Māori broadcasting (Stephens, 2002; Fox, 2002). According to 

Vercoe and Williams (1994): 

 

...They could see that the transfer didn‟t mesh in 

with the Crown‟s treaty obligations to protect taonga 

... they said ... that broadcasting is central to the 

survival of the Māori language; that the transfer of 

assets would undermine the language unless there 

was a system in place to protect the language; and 

that therefore the transfer of assets was in breach of 

the treaty (p 51).  

 

The Waitangi Tribunal granted a judicial review, but the 

Government was unmoved and the case went to the High 

Court. In May 1991, the courts deemed adequate the 

Government‟s provision for radio promotion of te reo Māori – 

the reservation of frequencies for a network of Māori radio 

stations – and allowed the transfer of radio assets (Waitangi 

Tribunal 1999; Archie 2007).   

But Justice McGechan was “not satisfied” with the 

Crown‟s performance or proposals for television and required 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

157 

the Crown to consult with Māori and return to court with new 

plans (Waitangi Tribunal 1999, p 15). Cabinet formulated a list 

of undertakings, among them that $13 million would to be put 

towards promoting Maori language, which could be used to 

develop Māori television; the Crown would negotiate with TVNZ 

and RNZ to guarantee access to transmission and production 

facilities and Maori archival material; an analytical survey of 

language revitalisation policies would be done; a Maori 

broadcasting funding agency would be established; and a time 

frame for the development of policy on special-purpose Maori 

television and for the extension of Maori language 

programming on mainstream television would be decided 

(Waitangi Tribunal, 1999). 

Still not satisfied, Māori took the case to the Court of 

Appeal, then to New Zealand‟s court of last resort, the Privy 

Council in London. There the case was dismissed (Vercoe and 

Williams, 1994; Horrocks 2002; Stephens, 2002). However, the 

law lords declared that in permitting the asset transfer, the 

Government was not spared the fulfilment of its 

promises.(Vercoe and Williams, 1994).  

As a result, the autonomous Crown entity the 

Broadcasting Commission, better known as New Zealand on 

Air, was born (Ministry of Commerce, 1997). It offers 

contestable funding to all national free-to-air broadcasters (as 

of 2010, there are eight: TV1, TV2, TVNZ6, TVNZ 7, TV3, C4, 

Prime and MTS). In particular, NZOA earmarked funds for 

Māori radio and television programming in both Māori and 

English (Norris, 2004;  Dunleavy, 2008), its obligation 

“promoting programmes about New Zealand and New Zealand 

interests ... and promoting Maori language and Maori culture” 

(Broadcasting Act 1989, s. 36 (1)). 

An amendment to the Act split off from NZOA a new Maori 

broadcasting funding agency, Te Reo Whakapuaki Irirangi, 

later named Te Māngai Pāho (TMP). It began operations in 

1995, funded by 14.4 per cent of the annual fees paid by the 

owners of television sets up until 2000 (Ministry of Commerce, 

1997), when funds began to come from general taxation (Te 

Māngai Pāho, 2009b). TMP‟s role was to promote Māori 

language and Māori culture by “making funds available on the 

terms and conditions that it thinks fit”, suggesting a certain 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

158 

autonomy, for broadcasting, producing programmes for 

broadcasting; and archiving (Broadcasting Act 1989, s. 53B). 

Given the youthfulness of the Māori population, 

programming for children and young people in te reo Māori is 

an important part of the mix TMP seeks to support. Popular 

programmes in recent years include Pūkoro and Haa (MTS) 

and Pūkana, which is made for TV3 and rebroadcast on MTS. 

Language-lesson programmes have included Ako (MTS) and 

TV2‟s Korero Mai: Speak to Me (NZOA 2010). 

However, TMP‟s arrival was not a sign that NZOA was 

backing out of supporting Māori or reo-focused programming; 

rather, it sees itself as complementary to TMP. NZOA‟s Rautaki 

Māori (NZOA, 2008) states one objective as supporting the 

production of quality, mostly English-language Maori 

programmes for a general audience in prime time. Its work 

promoting te reo “will focus on encouraging its use on 

mainstream channels” (p. 1). It defines Māori programmes as 

follows:  

 

...A Māori programme is one that makes a 

conscious effort to reveal something of the past, present 

or future Māori world. For authenticity, at least two of 

the three key roles of producer, director and 

writer/researcher must be Māori (ibid.).   

 

For the long-running documentary series Inside New 

Zealand (TV3) and Documentary New Zealand (TVNZ), it 

introduced a quota to ensure that at least 15 per cent of the 

individual documentaries had Māori creative control and 

Māori-related subject matter (Horrocks 2002; Norris 2004). 

Horrocks reports that broadcasters initially resisted the idea of 

a quota, “but learned to live with it on the condition that the 

programs remained accessible to the general audience” (p 36). 

  

 

Te Whanake: Laying the Foundations   

Horrocks (2002) describes the growth of Māori television 

production as the most positive aspect of New Zealand public 

service broadcasting in the years from 1995 to 1999. 

Certainly, under pressure to live up to its promises, the 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

159 

Government was taking action, and between 1991 and 1996 

consulted with Māori several times (Ministry of Commerce, 

1997a).  

In 1996, a joint Māori/Crown working party on Māori 

television was established to focus on identifying the critical 

issues around policy. Four subsequent consultation hui in 

June and July 1997 established that Māori saw stand-alone, 

national Maori television as one of the three basic tenets of 

broadcasting policy, the others (Joint Maori/Crown Working 

Group on Māori Broadcasting Policy, 1996) being Māori radio 

and “mainstreaming”, defined as: 

 

... Broadcasting which has the effect of raising the 

profile/status/mana of Maori language and culture and 

enhancing their recognition as a part of everyday life, 

and presenting the Maori language as one which has 

relevance, is significant, is worth learning, and provides 

all New Zealanders with access to a Maori view of the 

world in its full complexity (p 4). 

 

The country‟s first Māori-oriented television service, 

Aotearoa Television, ran as a pilot from May-October 1996, 

then as an Auckland regional television service to February 

1997 (Ministry of Commerce, 1997). But its life was short and 

fraught after Te Māngai Pāho called for tenders for a free-to-air 

trial service of an Auckland UHF Māori television channel in 

early 1996 (Ministry of Commerce, 1997). According to Burns 

(1997) the timeframes were very tight, and the financial 

resources slender: the requirement was to provide three hours 

of original Maori television seven nights a week for thirteen 

weeks for $2.6m including GST. The winner of the contract 

with TMP was to be announced on 7 March with a broadcast 

start date of May 1, giving the winner just seven weeks to set 

up offices, employ staff and train them, and make 

programmes: 

 

...Virtually everybody in the industry, including 

Māori broadcasters, said it couldn‟t be done (ibid., p. 

12).  

  



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

160 

Puhi Rangiaho, Tawini Rangahau, Morehu McDonald, 

Robert Pouwhare and Tukuroirangi Morgan, calling their bid 

Aotearoa Television, won the tender and started with high 

hopes. The leadership wanted to work in a consensual, Māori 

way without a hierarchy, but factionalism between Tūhoe and 

Tainui groupings caused tensions from the start, and there 

was a lack of appreciation for transparency, good governance 

and sound administration. Compounding matters, the 

transmitter purchased by a budget-conscious TMP was low-

power (500-watts) which meant Aucklanders in the 

transmission area often got poor or no coverage (Burns 1997; 

Clifton 1997).  

Although Horrocks (2002) argues that the channel 

“produced some interesting programming” (p. 36), the 

experiment ultimately ended in controversy, amid accusations 

of poor government planning, chronic under-funding and a 

political and media scrum over perceived spending 

irregularities which were never proved by a Serious Fraud 

Office investigation (Burns 1997; Serious Fraud Office, quoted 

in Burns 2007; Bell and Guyan 1997; Horrocks 2002). 

According to Burns (1997), the Government set up the pilot to 

fail: 

 

...The most poignant fact in this whole saga is that, 

measured according to its delivery of quality television 

programmes, Aotearoa Television did not fail the Māori 

people ... the Government, and even more so, the 

[Opposition] Labour party, killed Aotearoa Television, 

and the television and print media put the nails in the 

coffin and buried it (op.cit., p.7).  

 

However, lessons were learned, observes Dunleavy (2008): 

 

...What the failure of ATN taught politicians, policy-

makers and Maori broadcasters was that the next time 

an indigenous network was attempted it would require a 

more appropriate public funding package that could be 

sustained over several years (p. 805). 

 

 

 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

161 

Ka Puawai: The Genesis of Māori Television Service 

In 1998, the Government announced funding for a 

dedicated Maori TV channel and increased TMP‟s funding 

(Parliamentary Library, 2000). By July 2000, it had formulated 

a set of objectives to guide Māori broadcasting policy.. The first 

objective (Ministry of Culture and Heritage, 2003) was:   

 

...Ensuring all New Zealanders have reasonable and 

regular access to 

broadcasting representing the uniqueness and 

diversity of New Zealand life, recognising that the 

histories and stories of whānau, hapū and iwi are 

integral to any description of that life (p.13). 

 

In mid-2001, the Government announced the 

establishment of a Crown-owned Māori Television Service, 

working through the foundation issues with Te Awhiorangi (Te 

Reo Māori Television Trust), which was later dissolved for a 

board to take its place. It took some time to resolve complex 

issues around ownership and funds (Milne, 2001; Fisher, 

2003). There is documented evidence that roadblocks such as 

media and political ill-will and legislative inertia prevented the 

station going to air as planned in mid-2002 (Matthews 2002; 

Smith and Abel 2008). Other controversies dogged the channel 

before it went to air, among them a dispute over the 

transmission platform (Berry 2002; Horrocks, 2002), the 

sacking and jailing of the first chief executive, Canadian John 

Davy, six weeks into the job after it was discovered he had he 

had falsified his resume (Cleave, 2002); and the 2003 

departure, under a cloud, of the second chief executive, Derek 

Fox (Kiriona, 2004).  

The Māori Television Service Act 2003 (Te Aratuku 

Whakaata Irirangi Māori) was finally passed in May 2003 and 

established the channel as a statutory corporation. Its 

function (Māori Television Service Act 2003) was to: 

...Promote te reo Māori me ngā tikanga Māori through 

the provision of a high quality, cost-effective Māori 

television service, in both Māori and English, that informs, 

educates, and entertains a broad viewing audience, and, in 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

162 

doing so, enriches New Zealand‟s society, culture, and 

heritage (s. 8 (1).) 

The service also had to: 

...ensure that during prime time it broadcasts mainly 

in te reo Māori; and ensure that at other times it 

broadcasts a substantial proportion of its programmes in 

te reo Māori; and ensure that, in its programming, the 

Service has regard to the needs and preferences of children 

participating in te reo Māori immersion education; and all 

persons learning te reo Māori; and provide broadcast 

services that are technically available throughout New 

Zealand and practicably accessible to as many people as is 

reasonably possible (ibid., s. 8 (2).) 

The Government guaranteed funding for its first four years 

(Horrocks, 2002). MTS funding comes from two sources: direct 

bulk funding from the Government ($16.5 million in the year 

to June 30, 2009) and TMP to fund in-house programme 

production $(16.1 million). Māori Television Service (MTS) also 

competes for funding from TMP and NZOA, which have been 

providing about another $20 million (MTS, 2009).   

MTS is run by a seven-member board of directors, three 

appointed by the shareholding ministers (the Minister of 

Finance and the Minister of Māori Affairs) and four appointed 

by Te Pūtahi Paoho (the Māori Electoral College), which 

represents a number of national Māori organisations including 

Te Kōhanga Reo National Trust, Ngā Kaiwhakapūmau i te Reo 

Māori, the Māori programme-makers‟ body Ngā Aho Whakaari 

and the National Māori Council (MTS, 2009). The chairperson 

is a Crown appointment. Paul (2005) describes this joint 

Crown/Māori working partnership as a first of its kind for the 

industry, and adds: 

 

...As a new network we have the prospect to change 

the paradigm and reflect ourselves, not someone else‟s 

version of who we should be (p 43). 

 

TVNZ responded to MTS‟ arrival by appointing Hone 

Edwards as kaihautū (director) of Maori programming in 2003 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

163 

(Middleton, 2003). The position was made redundant in 2007 

with TVNZ head Rick Ellis arguing that his managers were 

ready to take responsibility for Maori content across the board 

(Trevett, 2007).    

An “unashamedly pro-Māori” channel, Māori Television, as 

the broadcaster is known, started transmission on March 28, 

2004 (Harawira, 2008). In its first year, the channel aired 

nearly eight hours of programming a day, of which four hours 

were original shows. A total of 70% of the content was in te reo 

Māori (ibid). However, MTS aimed to provide something for 

everything, as evidenced by its branding “mā rātou, mā mātou, 

mā koutou, mā tātou” (for them, for us, for you, for everyone), 

which Smith and Abel (2008) cite as proof of the station‟s 

“nation-building agenda” (p. 8).  

Ratings for the first 12 weeks showed that 358,000 people 

watched Māori Television, 65 per cent of them non-Māori 

(Stokes, 2004). Marae makeover show Marae DIY, language 

show Kōrero Mai and food show Kai Time on the Road, all 

prime-time programming, dominated the ratings (ibid). 

Reviewer Diana Wichtel (2004) described the channel as “the 

chance to look at the country through a different set of eyes” 

(p.79). Another author (Hume 2009) described its 

programming as “folksy, warm-hearted ... It's cheap, fresh and 

honest television – the antithesis of much content on our 

screens – and it is finding admirers” (p C6).  

However, the technical quality of some programmes in 

MTS‟ first year was uneven. The channel still struggles with a 

shortage of well-informed interviewees who speak te reo and a 

shortage of experienced interviewers (Harawira, 2008). At the 

time and since, there has been criticism of the quality of the 

language. (ibid.; TPK 2009). Harawira (ibid.) observes that new 

words to describe contemporary issues can “confuse the ears” 

of native speakers, and that it will take time to find balance 

between the language of brief news grabs and classical Māori 

(p 5).  

A number of authors and commentators have described 

MTS as a successful broadcaster with a strong and attractive 

public service focus (Smith and Abel 2008; Nicol Reed 2006; 

Herald on Sunday, 2007). AGB Nielsen Media Research figures 

show that two million people tuned in during April 2010 (MTS 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

164 

2010). MTS says that after five years of the service, more than 

two-thirds of viewers remain non-Māori (MTS 2009e).  

A report on the economic impact of MTS and associated 

activities claimed that the channel had made a positive 

contribution to GDP, had increased career opportunities for 

fluent speakers and expanded the pool of indigenous 

broadcasters (BERL, 2009). MTS calculates that each year 

since 2004, between 500 and 600 full-time equivalent jobs 

have resulted from its activities and the independent 

production industry (MTS 2009d). However, swift growth has 

also brought challenges (Paul, 2005):  

 

Problems include some companies struggling to meet 

the demands of the new station, or deliver quality 

programming on time and on budget. The new station has 

created the conditions for the empowerment of Maori to the 

industry and also has to cope with the many who have not 

taken the time to learn the tools and time-honoured 

techniques of good television making. Instead, the latter 

become overnight producer/directors and often flounder as 

a result (p.44). 

 

The legislation that set up MTS required review after five 

years. An independent review (Te Kāhui o Māhutonga, 2009) 

found that the legislation was generally appropriate for MTS‟ 

establishment phase but, among other things, recommended 

that a definition of quality language be added to the Act. This 

will necessitate the development of new benchmarks between 

TMP, MTS and other stakeholders (TMP, 2009). In a separate 

development, a MTS Māori language strategy is also being 

devised (MTS, 2009a) to link in with the all-of-Government 

Māori Language Strategy, a blueprint for language 

revitalisation activities (Te Puni Kōkiri, 2003). 

TVNZ and MTS have developed a competitive and at times 

adversarial relationship (Mather, quoted in MTS 2007).MTS 

has also staked a claim to the public broadcasting space it 

feels is not well-served by the state-owned  broadcaster, 

investing heavily in its well-received Anzac Day specials 

(Mather, quoted in Rae, 2008). In 2007, TVNZ announced it 

would increase the breadth of Māori content on its channels 

(Tahana, 2007), making the internal appointment of Kathryn 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

165 

Graham to oversee the expansion (Te Māngai Pāho, 2009b). 

MTS responded by saying that TVNZ‟s plan was a “threat to 

Maori Television‟s future and to its funding base” (MTS, 2007, 

para. 2), but it is not clear that this has come to pass.  

Viewers benefit from this competition. To mark the 25th 

anniversary of Te Karere in March 2009, Television New 

Zealand extended the programme to a commercial half-hour. 

However, Te Karere and other Māori-language programming on 

TV1 and TV2 remains confined to off-peak slots. (NZOA, 2010). 

TV1 broadcasts Te Karere live at 4pm every weekday 

afternoon; a repeat, with NZOA-funded English subtitles 

added, is shown at around 6am the following morning. Marae 

runs at 8am-9am on Sunday; parts of the programme carry 

English sub-titles. Waka Huia runs on Sunday from 10am-

11am. (TMP 2009; TVNZ n.d.). 

However, the means to access Māori-language 

broadcasting are extending far beyond the television, with new 

technology developing multiple platforms to disseminate 

content. Digital transmission – technology that creates greater 

choice and better-quality images and sound – is the new 

horizon; the second is the proliferation of viewer-controlled 

platforms from the internet to cellphones.  

In 2007, as a non-for-profit cooperative, TVNZ, TVWorks 

(the owner of TV3 and C4), MTS and RNZ were among the 

coalition of broadcasters which began the switch to digital 

television and radio with the launch of the Freeview platform 

(Maharey 2007), which requires viewer purchase of a digital 

receiver (Freeview, 2010.) MTS‟ 100% reo channel, Te Reo, 

began in March 2008 with new Government funding to enable 

the channel to pursue its digital strategy. (MTS 2007). Te Reo 

broadcasts 7-10pm seven days a week without subtitles or 

advertising, and aims to serve viewers who seek a full-

immersion experience (MTS 2009c, 2009d). MTS has the 

capacity to launch another two digital channels and is 

assessing the potential. Other delivery-platform possibilities 

include mobile TV and links between TV broadcasts and 

mobile phones (Mather, quoted in Rae 2008).  

TVNZ now has two digital channels, TVNZ6, launched in 

October 2007, and TVNZ7, launched in March 2008 (TVNZ 

2010); MTS and TVNZ digital channels repeat their parent 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

166 

company‟s Māori-language content. In March 2009, TV3 set 

up TV3+1, which runs TV3 content one hour later. (Freeview, 

2010). No date has yet been set for complete switch-over to 

digital, but it is expected the analogue system will be shut 

down by 2015 (Maharey 2007; NZTBC, 2010). 

On-demand broadcasting via the internet has further 

widened choice for viewers seeking Māori-language 

programmes; TVNZ, TV3 and MTS websites all provide on-

demand viewing of local content. The choice they provide and 

the accompanying viewer fragmentation would seem to make 

reo Māori mainstreaming a less critical concept than in the 

past. On-demand viewing also breaks down barriers to access; 

Australian viewers now account for 20% of MTS‟ growing 

online audience (Hendery, 2010). 

The amount of Māori programming on national free-to-air 

television has risen from 131 hours in 1988, when there were 

two channels, to 3153 hours across six free-to-air channels in 

the year to June 2009;  Prime and C4 continue to have 

minimal Māori content (NZOA, 2010). Stringent broadcaster 

reporting requirements show clearly the frequency of te reo 

Māori on free-to-air television. TMP (2009) last year 

announced that in its 15 years of existence, it had funded 

500,000 hours of television broadcasting in te reo. 

 

 

He Ao Hou: Conclusion 

As we have seen, Māori were almost invisible in the early 

days of television in the 1960s, represented largely as singers 

and dancers in a light-entertainment studio format. 

Inattention to Māori language and a broad reflection of tikanga 

can be seen as a manifestation of the belief that Māori were 

assimilating into the Pākehā population, retaining vestiges of 

reo and tikanga. At the time New Zealand got its first television 

channel, te reo Māori was in a seriously endangered state, 

among its predators pro-English education policies, rapid 

urbanisation, and English-saturated media. 

Some of the notable early efforts to represent Māori themes 

came from independent producers working within a Māori 

world-view; however, they were subject to the whims of a two-

channel television system marked by tight Government control 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

167 

and a distinctly ad-hoc approach to Māori-language 

broadcasting. 

Activists for the preservation and growth of te reo Māori 

realised that their fight had two fronts: firstly, securing 

funding and resources to create content, and secondly, 

securing a mechanism to preserve access to the means of 

television broadcasting. As two large petitions in the 1970s 

had not succeeded in encouraging Government attention to 

Māori language-broadcasting issues, Māori resorted to legal 

instruments such as the Waitangi Tribunal, the High Court, 

the Court of Appeal and the Privy Council in the United 

Kingdom. Māori organisations showed great perseverance in 

order to claim and then protect access to the means of 

broadcasting in a unsupportive political climate. 

The Government‟s early efforts to respond – such as a 

Māori-Crown bid for a third channel and the pilot for a Māori 

channel – were isolated and under-funded measures rather 

than the expression of a coherent, long-term strategy 

underpinned by solid foundations. Political ill-will and 

legislative inaction further frustrated Māori, but the new 

millennium brought with it a consultative approach.  

Māori Television, now six years old, is the culmination of 

political will, first of Māori, then of successive Governments 

forced to acknowledge their Treaty obligations and make this 

acknowledgement into law. In recognition that Māori-language 

programming is not easily commoditised, a dedicated Māori 

broadcasting funder has been a critical factor in the increase 

in reo programming on New Zealand‟s televisions. The end 

result has been the preservation and extension of the state 

broadcaster‟s early Māori-language programmes and an 

indigenous broadcaster which appears to be succeeding in its 

goal to promote and preserve te reo Māori in a variety of styles 

to a diverse audience.  

The advent of Māori Television has also introduced an 

element of competition to the New Zealand broadcasting 

sector, with Crown-owned broadcaster taking steps to invest 

in Māori-language programming. The new broadcasting 

environment has also spurred the growth of an independent, 

Māori-oriented television production industry, providing a 

broader skill base for film and television production in general 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

168 

in New Zealand. However, broadcasting policy and funding 

have ensured that broadcasting in te reo is not a separatist 

notion, excluding large numbers of New Zealanders; various 

policies ensure funding for sub-titling. 

New technology is offering multiple platforms for viewers to 

access Māori-language content, reducing the importance of 

“mainstreaming” in the argument for Māori representation on 

screen. Māori are no longer invisible on the small screen, and 

te reo Māori is now much more than a staple of song-and-

dance shows. A great deal has changed since Howard Morrison 

faced the camera one night in 1960. 

 
 
 
 

 

 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

169 

Bibliography 
 
Abel, S. (1997). Shaping the News: Waitangi Day on Television. 

Auckland: Auckland University Press. 
Abel, S. (2001). Carol Archie: Reporting as an Alternative Discourse. In 

J. Farnsworth and I. Hutchison (Eds.), New Zealand Television: A 
Reader (pp. 111-18). Palmerston North: Dunmore Press.   

Archie, C. (1997). Pou Kōrero. Wellington: New Zealand Journalists‟ 

Training Organisation.  
Belich, J. (2001). Paradise Reforged. Auckland: Penguin Books. 

Benton, R. (1997). The Māori Language: Dying or Reviving? Wellington: 

New Zealand Council for Educational Research. 
Barclay, B.(1990) Our own image. In J. Farnsworth and I. Hutchison 

(Eds.), 
New Zealand Television: A Reader (pp. 104-110). Palmerston North: 

Dunmore Press.   
Bell, C., Guyan, C. (1997, February 18). ‘Bloody’ debate on Maori TV 

expected. The Dominion (2nd ed.). Retrieved May 3, 2010, from 

Proquest Central database. 
Benton, R, (1984). Bilingual Education and the Survival of the Māori 

Language. The Journal of the Polynesian Society, 93(247-266). 

Retrieved April 29, 2010, from 
http://www.jps.auckland.ac.nz/document/Volume_93_1984/Vol
ume_93%2C_No._3/Bilingual_education_and_the_survival_of_the_

Maori_language%2C_by_R._A._Benton%2C_p_247-266/ 
Broadcasting Act 1989. Retrieved May 3, 2010, from 

 http://www.legislation.govt.nz/act/public/1989/0025/latest
/DLM155365.html 

Business and Economic Research (BERL) (2009). Māori Television and 
its  Contribution to the New Zealand Economy. Retrieved May 3, 

2010, from  http://www.berl.co.nz/886a1.page 
Berry, R. (1999, December 23). Govt delays stymie Māori TV. Evening 

Post. Retrieved May 2, 2010, from Proquest Central database. 
Berry, R. (2001, July 23). It's all go for Maori TV service. Evening Post.  

Retrieved  May 2, 2010, from Proquest Central database. 
BERRY, R. (2002, DECEMBER 14). REJECTION OF MAORI TV BID EXPECTED. 

DOMINION POST. RETRIEVED MAY 3, 2010, FROM PROQUEST CENTRAL 

DATABASE. 
BERRY, R. (2003, AUGST 25). FOX SICK OF BEING ON FRONT PAGE. NEW 

ZEALAND HERALD. RETRIEVED MAY 3, 2010, FROM 

HTTP://WWW.NZHERALD.CO.NZ/NZ/NEWS/ARTICLE.CFM?C_ID=1&OBJE

CTID=3519783  
Boyd-Bell, R.(1985). New Zealand Television: The First 25 Years. 

Auckland: Reed Methuen Publishers.     
Broadcasting Standards Authority (2005). The Portrayal of Māori and 

Te Ao Māori in Broadcasting: The foreshore and seabed issue. 
Retrieved April 30, 2010 from 
http://www.bsa.govt.nz/publications/BSA-PortrayalofMaori.pdf 

 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

170 

Broadcasting Standards Authority (2009). Maori Worldviews and 
Broadcasting  Standards: What should be the relationship? 

Retrieved April 19, 2010, from http://www.bsa.govt.nz/index.php 
Burns, D. (1997). Public Money, Private Lives: Aotearoa Television – The 

Inside Story. Auckland: Reed. 

Carter, A. (1992, February 10). Doing it Their Way. New Zealand 
Listener, 132  (2706), 56-57.  

Cleave, L.(2002, May 29). John Davy sent to prison for eight months. 
New Zealand  Herald. Retrieved April 29, 2010, from 

http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid
=2043885 

Clifton, J. (1997, February 15). Television Whodunit. New Zealand 
Listener, 157  (2965) 16-17. 

Comrie M. and McGregor J. (1992). Whose News? Palmerston North: 

Dunmore Press.  

Dunleavy, T. (2008). New Zealand television and the struggle for 
„public service‟. 

 Media Culture Society (30)6, 795-811. Downloaded April 20, 2010, 

from SAGE Communication Studies Full-Text Collection. 
Evans, R. (1989). Māori Television. Race, Gender, Class 9/10, 16-23.   

Fisher, D. (2003, June 29). „Te Blowout‟ at Māori television criticised 
as „expensive‟ by Treasury. Sunday Star-Times. Retrieved May 3, 

2010, from Proquest Central database. 
Fox, D. (1990a). Aotearoa Broadcasting System, Inc. In P. Spoonley 

and W. Hirsch (Eds.), Between the Lines: Racism and the New 
Zealand Media (pp. 128-133).  Auckland. Heinemann Reed. 

Fox D. (1990b) Te Karere: The Struggle for Māori News. In P. Spoonley 
and W.Hirsch (Eds.), Between the Lines: Racism and the New 
Zealand Media (pp. 103-107). Auckland. Heinemann Reed. 

Fox D. (1992). The Maori Perspective of the News. In M. Comrie and J. 
McGregor (Eds.), Whose News? (pp. 170-180). Palmerston North: 

Dunmore Press.  
Fox, D. (2002). Honouring the Treaty: Indigenous Television in 

Aotearoa. In J. Farnsworth and I. Hutchison (Eds.), New Zealand 
Television: A Reader (pp. 260-269). Palmerston North: Dunmore 

Press.   
Freeview (n.d.). What is Digital TV? Retrieved May 9, 2010, from 

http://www.freeviewnz.tv/all_about_freeview/page/what_is_digita
l_tv 

Haines, L. (2004, March 30). The Promise of Māori Television. 
Manawatu Evening Standard. Retrieved May 2, 2010, from 

Australia/New Zealand Reference Centre. 
Hay, D. (1996). Giving/Taking, Selling/Buying, Speaking/Silence: Te 

reo Māori in  primetime. Continuum,10(1) 94-107. Retrieved April 

23, 2010, from Informit database. 
Harawira, W. (2008, April 16). Challenges Facing Indigenous 

Broadcasters. Speech  delivered to Pacific Media Summit, April 

16-18, 2008, Apia, Samoa. Retrieved April 23, 2010, from 
 www.hrc.co.nz/hrc_new/hrc/cms/files/documents/23-Apr-



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

171 

2008_11-50- 04_Challenges_facing_indigenous_broadcasters-
Wena_Harawira.doc 

Hendery S. (2010, February 19). More Kiwis overseas tuning in to 
Māori Television's revamped website. Retrieved May 9, 2010, from 
http://www.nzherald.co.nz/business/news/article.cfm?c_id=3&o
bjectid=1062 7027 

Hollings, M. (2005). Māori Language Broadcasting: Panacea or 
Pipedream. In Languages of New Zealand (pp. 111-130). 

Wellington: Victoria University  Press. 
 Horrocks, R. (2004). The History of New Zealand Television: An 

Expensive Medium for a Small Country.  In R. Horrocks and N. 
Perry (Eds.), Television in New Zealand: Programming the Nation 

(pp. 20-43). Melbourne: Oxford University Press. 
Hubbard, A. (2004, March 28). Taonga in your Living Room. Sunday 

Star-Times.  Retrieved May 2, 2010, from Australia/New Zealand 

Reference Centre database. 
Hume T. (2009, March 22). Low Budget, High Ideals. Sunday Star-

Times. Retrieved May 2, 2010, from Australia/New Zealand 

Reference Centre database. 
Hunn, J. (1961). Report on Department of Māori Affairs. Wellington: R. 

E. Owen, Government Printer. 
 Joint Maori/Crown Working Group on Māori Broadcasting Policy 

(1996). Report of the Joint Maori/Crown Working Group on Māori 
Broadcasting Policy. Retrieved May 5, 2010, from 

http://www.med.govt.nz/upload/15494/report1.pdf 
King, M. (2003). The Penguin History of New Zealand. Auckland: 

Penguin Group.  

Kiriona, R. (2004, March 20). Doubters told to wait for Māori TV 
launch. New  Zealand Herald. Retrieved April 20, 2010, from 

http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid
=3555817 

Kupu Taea: Media and Te Tiriti Project (2007). Media and Te Tiriti o 
Waitangi 2007. Retrieved May 6, 2010, from 

http://www.trc.org.nz/sites/trc.org.nz/files/report2007_0.pdf 
Maharey, S. (2007, May 2). Launch of Freeview [speech]. Retrieved May 

10, 2010 from http://www.beehive.govt.nz/node/29156 
Maori Language Act 1987. Retrieved April 30, 2010, from 

http://www.legislation.govt.nz/act/public/1987/0176/latest/DL

M124116.html#DLM124120 
Māori Television Service (Te Aratuku Whakaata Irirangi Māori) Act 

2003. Retrieved April 30, 2010 from 
http://www.legislation.govt.nz/act/public/2003/0021/latest/DL

M193696.html 
Māori Television Service (2007, August 31). Māori Television Response 

to TVNZ Māori Strategy (press release). Retrieved April 30, 2010, 
from 

http://media.maoritelevision.com/default.aspx?tabid=198&pid=3
82 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

172 

Māori Television Service (2007). Annual Report. Retrieved May 20, 
2010 from 

http://corporate.maoritelevision.com/LinkClick.aspx?fileticket=_k
kKiSBhXmc%3d&tabid=170 

Māori Television Service (2009a). Annual Report. Retrieved April 30, 
2010, from 

http://corporate.maoritelevision.com/LinkClick.aspx?fileticket=A
Wp4FepQqs8%3d&tabid=170 

 
Māori Television Service (2009b). Pānui Whāinga: Statement of Intent. 

Retrieved April 30, 2010, from 
http://corporate.maoritelevision.com/LinkClick.aspx?fileticket=r4
cFjl_cLo8%3d&tabid=170 

  

Māori Television Service (2009c). Corporate Profile 2009. Downloaded 
May 5, 2010,  from 
http://corporate.maoritelevision.com/LinkClick.aspx?fileticket=E
24IatROQOs %3d&tabid=170 

Māori Television Service (2009d). Māori Television Fact Sheet. 
Retrieved April 30,  2010, from 
 http://media.maoritelevision.com/default.aspx?tabid=198&p
id=1598 

Māori Television Service (2009e).  Māori Television Rocks the Ratings 
(Press release). Retrieved May 6, 2010, from 
http://media.maoritelevision.com/default.aspx?tabid=198&pid=3
81 

Māori Television Service (2010). Māori Television marks two million 
milestone (Press release). Retrieved May 5, 2010, from  
http://media.maoritelevision.com/default.aspx?tabid=400&pid=7
079 

Matthews, P. (2002, June 8). Now for the Hard Part. New Zealand 
Listener, 184(3239) 26-27. 

Mayne, W. (Dec 1986/Jan 1987). The Wedding that Wasn‟t. Aotearoa 
Wooed – and  Jilted. Tu Tangata 33: 42. 

McRae, T. (Dec 1986/Jan 1987). Two Men, Two Different Paths. Tū 
Tangata 33: 34-35. 

Mediaworks (2009, May 10). TV3 Plus 1 Launches on Freeview. 
Retrieved May 10, 2010, from 
http://www.tv3.co.nz/Default.aspx?tabid=832&g=posts&t=170   

Meredith, P. (2009, March 4) Urban Māori. In Te Ara – The 

Encyclopedia of New  Zealand. Retrieved April 29, 2010, from 
http://www.TeAra.govt.nz/en/urban-maori/3/3 and 
http://www.teara.govt.nz/en/urban-maori/3/4 

McGregor, J. (1991). News Values and the Reporting of Māori News. 

Working Paper series 91/3. Palmerston North: Department of 
Human Resource Management,  Faculty of Business Studies, 
Massey University.  

Middleton J. (2003, August 25). Edwards a quiet crusader but no 
Hone-come-lately. New Zealand Herald. Retrieved May 9, 2010, 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

173 

from 
http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid

=3519776 
Milne, J. (2001, July 25). Maori TV service staves off court action. 

Dominion Post (2nd edition). Retrieved May 2, 2010, from Proquest 

Central database.  
Ministry of Commerce (1997). Broadcasting Policy in New Zealand. 

Retrieved May 1, 2010, from 
http://www.med.govt.nz/upload/12863/bpinnz.pdf  

Ministry of Commerce (1997a). Kaupapa Pouaka Whakaata Māori: 
Māori Broadcasting Policy Discussion Document. Retrieved May 9, 

2010, from http://www.med.govt.nz/upload/15494/discuss.pdf 
Ministry of Commerce (1997b) Māori Television: A Summary of Views. 

Retrieved May 5, 2010, from  
http://www.med.govt.nz/upload/19104/maori_tv.pdf 

Ministry of Culture and Heritage (2003). Broadcasting in New Zealand: 
A 2003 stock-take. Retrieved April 30, 2010, from 

http://www.mch.govt.nz/publications/broad-2003/Broadcasting-
in-NZ.pdf 

New Zealand on Air (2002). Local Content Survey 2001. Retrieved April 

28, 2010,from 
http://www.nzonair.govt.nz/media/11866/local_content_2001.pd
f 

New Zealand on Air (2008). Te Rautaki Māori. Retrieved May 3, 2010, 

from 
http://www.nzonair.govt.nz/media/14464/rautaki%20maori%20j
une%202008. pdf 

New Zealand on Air (2010). Local Content Survey 2009. Retrieved April 

28, 2010 from 
http://www.nzonair.govt.nz/media/42435/local%20content%202
010%20final%203.pdf  

New Zealand Television Broadcasters‟ Council. A Brief History of 
Television Broadcasting in New Zealand. Retrieved April 19, 2010, 

from 

 http://www.nztbc.co.nz/story.php?story=story_history.inc 
New Zealand on Screen. Whai Ngata. Retrieved May 5, 2010, from 

 http://www.nzonscreen.com/person/whai-ngata/biography 
New Zealand on Screen. Koha. Retrieved May 8, 2010, from 

 http://www.nzonscreen.com/title/koha-
1980/series?order=DESC&sort=name 

Nicol Reed, M (2006, November 19). The Little Channel That Could. 
Sunday Star- Times. Retrieved May 2, 2010, from Proquest 

Central database. 
Norris, P. (2004). Reshaping Public Broadcasting: The New Zealand 

Experience 1988-2003. Retrieved April 28, 2010, from 

http://www.ippr.org.uk/uploadedFiles/projects/NorrisNZ2.PDF 
Parliamentary Library (2000). Background Note: Te Reo Māori - the 

Māori language. Retrieved May 1, 2010, from 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

174 

http://www.parliament.nz/NR/rdonlyres/CAFFFF6F-70F6-4A82-
99D5-C7D007312D00/428/004TeReo3.pdf  

Paul J. (2005). Challenges lie ahead for MTS in the Aotearoa public 
sphere. Pacific Journalism Review 11(1), 42-46. 

Piohipi, V. (2007). The impact of Māori Television on being Māori: A 
Geographical  Approach. MAI Review, 2007 (1). Downloaded May 

6, 2010, from 
http://ojs.review.mai.ac.nz/index.php/MR/article/view/37/37 

Rae, F. (2008, April 26). Spreading the Word. New Zealand Listener 
213(3546). Retrieved May 9, 2010, from 

http://www.listener.co.nz/issue/3546/features/10928/spreadin
g_the_word.html 

Reweti, D (2006). Māori and Broadcasting. In M. Mulholland et al. 
State of the Māori nation: Twenty-first-century issues in Aotearoa 
(pp. 179-186). Auckland: Reed. 

Smith, J. and Abel, S. (2008). Ka Whawhai Tonu Mātou: Indigenous 
Television in  Aotearoa New Zealand. New Zealand Journal of 
Media Studies, 11(1).  Retrieved April 27, 2010, from 

http://www.nzmediastudies.org.nz/issues.php?issue=5&title=Vol
ume+11+No.1 

Smith, J. (2006). Parallel Quotidian Flows: Māori Television on Air. 
New Zealand  Journal of Media Studies,  9(2), 27-35.  Retrieved 

April 23, 2010, from  http://www.nzmediastudies.org.nz/  
Spicer, B., Powell M., and Emanuel D,. (2002). A Brief History of 

Television in New Zealand. In J. Farnsworth and I. Hutchison 
(Eds). New Zealand Television: A Reader (pp. 199-210). 

Palmerston North: Dunmore Press.   
Spoonley, P. (1990). Racism, Race Relations and the Media. In 

Spoonley P. and Hirsh W. (Eds.), Between the Lines: Racism and 
the New Zealand Media  pp 26-37.  Auckland: Heinemann Reed. 

Stephens, Tainui (2002). Māori Television. In R. Horrocks and N. Perry 
(Eds.), Television in New Zealand: Programming the Nation (pp. 

107-114). Melbourne: Oxford University Press.  
Stokes, J. (2004, June 25). Non-Maori fans of Māori TV. New Zealand 

Herald. Retrieved May 9, 2010, from 

http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid
=3574715 

Stuart, I. (2003). The construction of a national Māori identity by 
Māori media.  Pacific Journalism REVIEW, 9(1) 45-58. 

Tahana, Y. (2007, August 31). Primetime lift for Māori at TVNZ. New 
Zealand Herald. Retrieved April 30, 2010, from 

http://www.nzherald.co.nz/maori/news/article.cfm?c_id=252&ob
jectid=10460 860&ref=bebo  

Television New Zealand (2010). Television New Zealand’s Channels. 

Retrieved May 10, 2010, from 

http://tvnz.co.nz/view/page/845005 
Television New Zealand (n.d.) Waka Huia. Retrieved May 3, 2010, from 

http://tvnz.co.nz/waka-huia/695194  

 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

175 

Te Kāhui o Māhutonga (2009). Review of the Māori Television Service 
Act 2003. Retrieved May 3, 2010, from 

http://www.tpk.govt.nz/_documents/TKOM_MTS%20_report_eng
lish.pdf 

Te Puni Kōkiri (2003). Te Rautaki Reo Māori: The Māori Language 
Strategy. Retrieved May 2, 2010, from 

http://www.tpk.govt.nz/en/in-print/our-
publications/publications/the-maori-language-
strategy/download/tpk-maorilangstrat-2003.pdf  

Te Puni Kōkiri (2008, April-May). Kaupapa Matua: Broadcasting our 
Reo and Culture. Kōkiri, Paenga-whāwhā 2008. Retrieved May 5, 

2010, from http://www.tpk.govt.nz/en/in-print/kokiri/kokiri-08-
2008/tpk-kokiri8-2009.pdf 

Television New Zealand (n.d.). FAQs. Retrieved May 3, 2010, from 

http://tvnz.co.nz/view/page/816460/869419#controlmaoritv 
Television New Zealand (Producer). (2009, July 31). Sir Howard 

Morrison talks about te reo Māori [Television item in Good 

Morning show]. Auckland: TVNZ. Retrieved April 28, 2010 from 
http://tvnz.co.nz/good-morning/s2009- e310709-
howardmorrison-video-2881548   

Te Māngai Pāho (n.d.). Chronology of Events. Retrieved May 2, 2010, 

from http://www.tmp.govt.nz/about/events.html 
Te Māngai Paho (2009a). Annual Report 2008-2009. Retrieved April 28, 

2010, from   http://www.tmp.govt.nz/about/2008-

2009_TMP_Annual_Report.pdf. 
Te Māngai Pāho (2009b). Statement of Intent 2009-2014. Retrieved May 

9, 2010, from http://www.tmp.govt.nz/about/SOI_09.pdf 
Te Māngai Pāho (2009c, March 7). Te Purapura: From the Television 

Funding Portfolio. Retrieved May 9, 2010, from 
 http://www.tmp.govt.nz/television/News_07_Mar_08.pdf 

Te Rito, J. (2008). Struggles for the Māori Language: He whawhai mō 
te reo Māori.  MAI Review, 2008:2. Retrieved April 28, 2010, from 

http://www.review.mai.ac.nz/index.php/MR/issue/view/10 
Trevett, C. (2007, May 25). Maori adviser speaks up for TVNZ. New 

Zealand Herald. Retrieved May 9, 2010, from 

http://www.nzherald.co.nz/maori/news/article.cfm?c_id=252&ob
jectid=10441 696&pnum=0 

Vercoe, M. and Williams, J. (1994, February/March). Showdown at 
Downing Street. Mana: The Māori news magazine for all New 
Zealanders, pp. 50-53. 

Waitangi Tribunal (1986). Report of the Waitangi Tribunal on the Te Reo 
Māori Claim (Wai 11).  Retrieved May 4, 2010, from 

http://www.waitangi-
tribunal.govt.nz/scripts/reports/reports/11/2580F91B-5D6F-
46F4-ADE0- BC27CA535C01.pdf 



Ka Rangona te Reo: The Development of Māori-language Television  

Broadcasting in Aotearoa New Zealand 

Te  Kaharoa, vol. 3, 2010, ISSN 1178-6035 

176 

Waitangi Tribunal (1999). The Radio Spectrum Management and 
Development Final Report (Wai 776). Retrieved May 4, 2010, from 

http://www.waitangitribunal.govt.nz/reports/view.asp?reportid=9
B5ED50E-E089-4D64-8961-AEA664B9A08D 

Walker, R. (1990). Ka Whawhai Tonu Mātou: Struggle without End. 

Auckland:Penguin.  
Walker R. (1990b) The Role of the press in Defining Pākehā 

Perceptions of the Māori. In Spoonley P. and Hirsh W. (Eds.), 
Between the Lines: Racism and  the New Zealand Media pp. 38-

46. Auckland: Heinemann Reed. 
Wichtel, D. (2004, April 10). Pride of  Place. New Zealand Listener, 

193(3335) 79. 

Young, D. (1978, July 1). Māori TV: A Presence for a People. New 
Zealand Listener, (89)2009, 22-23. 

 
 

 
 

 
 

 
 


